Montessorischool De Vleugel staat in het hart van Nieuwegein en toch ook in het groen. Naast de school ligt een groot grasveld met hoge bomen waar de kinderen naar hartelust kunnen spelen. De leerlingenraad heeft gezorgd voor een voetbalkooi waar in de pauzes altijd een balletje getrapt wordt. Maar ook op ons natuurplein vermaken de kinderen zich prima. Er is een waterpartij, boomhut, groene tunnel, zandbak, kasteeltoren, blotevoetenpad en er zijn klautertoestellen.

In de moestuin verbouwen de kinderen zelf groente waar ook mee wordt gekookt. Er is veel aandacht voor het groen om de school. Samen met ouders wordt de tuin onderhouden.

Atelier

De creatieve ontwikkeling van kinderen vinden we erg belangrijk. We hebben een eigen atelier waar onder leiding van een ouder of leerkracht creatieve opdrachten gemaakt worden. Natuurlijk stellen we deze kunstwerken tentoon in de school. Ook organiseren we regelmatig een open podium waar leerlingen mogen optreden. De zaal zit dan vol met ouders en grootouders.

Bibliotheek

Lezen is een belangrijk speerpunt in ons lesprogramma. Onze bibliotheek is elke ochtend geopend. Er is dan een ouder aanwezig om de leerlingen te helpen bij hun keuze. We vinden het belangrijk dat kinderen plezier hebben in het lezen. Daarom helpen we ze om boeken te vinden die aansluiten bij hun belevingswereld.

's Middags lezen álle kinderen gezamenlijk 30 minuten (LISTen). De jongsten, die nog leren lezen, lezen hardop. Zo gauw ze kunnen lezen, lezen ze in stilte. Er zijn ook leesouders die leerlingen, die wat extra leestijd nodig hebben, ondersteunen. Daarnaast helpen kinderen ook elkaar (tutorlezen).

Klik op de foto voor een grotere versie.