Waarom zijn wij zo'n fijne school? Wie kunnen u dat beter vertellen dan onze ouders?

Veiligheid

"Wij vinden veiligheid belangrijk in een school. We brengen onze dochter er toch elke dag naartoe. Dit vonden we bij De Vleugel in Nieuwegein. Het is een kleine, warme school waar we ons meteen thuis voelden. De kinderen kennen elkaar. Maar ook de ouders. Veel ouders zijn actief binnen de school, zonder dat dit als dwang voelt. Als ouder ben je gewoon ook onderdeel van de school. Kinderen mogen echt zijn wie ze zijn. Pesten heeft niet echt een voedingsbodem merk ik. En als er gepest wordt, wordt dat meteen aangepakt. Dat voelt als heel veilig." (Meike)

Helpende school

"Ik zie De Vleugel als een helpende school. Het team helpt de kinderen, de kinderen elkaar en de ouders ondersteunen weer het team. De leerkracht ziet de kinderen in hun totaal. Ook de stukjes die ze niet zo duidelijk naar de buitenwereld laten zien. Dat vind ik knap. En dat doen ze rustig en vol aandacht. Het begint ’s ochtends al bij de deur. Kind en leerkracht geven elkaar een hand en kijken elkaar daarbij aan. Ze hebben elkaar gezien en dan begin de schooldag.

Wat me ook opvalt dat er niet over de kinderen wordt gepraat maar mét ze. Er worden geen algemene termen gebruikt, nee, alles wordt benoemd en uitgesproken. En het mooie is dat de kinderen daarmee leren ook zo naar elkaar te zijn. En dat gaat heel natuurlijk. Binnen het Montessori-systeem zijn er samengestelde groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten en van elkaar leren." (Céline)

Zelfstandigheid

"Wij vinden het belangrijk dat onze dochters leren zelfstandig te zijn. Als ze iets kunnen, dan doen ze het zelf. Dat zelfstandige zien we nu terug bij onze jongste die de jongere kinderen in de kleuterklas leert hoe het werkt in de klas. Zelfredzaamheid was voor ons  dan ook één van de belangrijke redenen om voor De Vleugel te kiezen. Op een montessorischool gaat het er niet alleen om dat een opdracht goed of fout is gemaakt. Kinderen leren om zelf te ontdekken waarom een antwoord niet klopt en te zoeken naar de oplossing. Het mooie is dat dit ingebakken zit in het Montessorimateriaal. Wij denken dat dit onze dochters straks enorm zal helpen op het voortgezet onderwijs." (Luite)

Nieuwsgierigheid